Thursday, October 6, 2011

Päivikki Alaräihä ja yllättävä elinvoima

Vielä on yksi Kulkulupa-tapahtuman satoa oleva juttu julkaisematta, joten tässäpä tulee!
  
Humoristista viivankäsittelyä teoksessa "Untitled",
muste ja puuväri paperille 2011.
Päivikki Alaräihä jakaa työtilan Salli Partasen kanssa Manilla-tehdasrakennuksessa. Alaräihä ja Partanen ovat Kulkulupa-tapahtumaa varten toteuttaneet seinämaalaukset kahteen työtilansa seinään. Tapahtuman jälkeen seinät on taas maalattava valkoisiksi työskentelyrauhan takaamiseksi. Heti sisään tullessa katse kiinnittyy Alaräihän seinään maalaamaan karvaiseen käteen. Kirkkaan keltaiseksi maalatulle pohjalle mustalla värillä toteutettu humoristinen, karvainen käsi näyttää kurkottavan tai haparoivan jotain korkealta. On aivan pakko kysyä Alaräihältä, mistä hän on saanut idean tähän elementtiin. 

Alaräihä aloittaa kertomalla, että itse asiassa hän oli katsellut omaa kättään, ja tuuminut sen olevan aika karvainen. Alaräihä kuitenkin kertoo, että häntä on jo pidemmän aikaa kiinnostanut karvat ja karvaisuus, ja opiskeluaikana Turun Taideakatemiassa hän kuvasi usein hiuksia. Mielenkiinto on mahdollisesti lähtenyt alun perin siitä, kun hän on katsellaan etsinyt ympäristöstä erilaisia viivoja. Kollega Partanen kommentoi väliin, että hänen mielestään Alaräihän piirustusjälkikin muistuttaa karvaa, ja että tämä olisi mahdollisesti sen vuoksi mieltynyt karvoihin. Alaräihä kertoo, että häntä kiinnostavat yllättävät yhdistelmät, ja esitteleekin teosta, jossa on hohtavan vaaleanpunainen paita ja musteella piirretyt karvaiset kädet. Yllättävästä ristiriidasta huolimatta teos on mielestäni hyvin kaunis ja harmoninen. Kysyn, onko karvaisuuden kuvaaminen Alaräihältä yhteiskunnallinen kannanotto, kun ottaa huomioon, miten paljon karvattomuus on nykyään muotia sekä naisilla että miehillä. Alaräihä myöntää, että hän ei pidä karvaisuutta rumana, vaan hänen mielestään karvan kasvu on merkki elinvoimaisuudesta. Usein elinvoimaisuus yhdistetään luonnon kiertokulkuun ja kasvuun, mutta esimerkkejä elinvoimaisuudesta voi löytää lähempääkin – vaikkapa omaa kättä tutkaillen!

Karvaisten käsien ja hohtavan pinkin kontrastia teoksessa sarjasta "Romance",
muste ja guassi paperille, 2011.

1 comment: